پایان مطالعات مدیریت مناطق بیابانی سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد تا ۱۵ مرداد واریز وام دولتی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن | شرایط دریافت وام چیست؟ میوه امروز در مشهد چند؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) جانشین پراید از پاکستان می‌آید + قیمت و تصویر ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات | نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از نرم جهانی یارانه تیرماه ۱۴۰۳ واریز شد مجوز اصلاح قیمت خودروهای سایپا صادر شده است کدام موبایل‌ها مناسب نصب و اجرای بازی است؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جدول قیمت نرخ طلای ۱۸ عیار در مشهد اعلام شد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) بی‌توجهی بورس به فصل مجامع | شاخص بورس ۲۰ هزار واحد ریخت (۳۱ تیر ۱۴۰۳) پرداخت بیش‌از ۱۸ هزار میلیارد ریال عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خراسان‌رضوی سهم ۳۷ درصدی صنایع کشور در مصرف برق | معاون وزارت صمت: با وزارت نیرو برای کاهش خسارت‌ها تفاهم شده است واکنش بازار خودرو مشهد به خبر تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست‌دوم چه بود؟ | یک کارشناس: بازار در رکود کامل است شهرستان مشهد؛ حائز رتبه اول تولید گندم در خراسان‌رضوی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | صعود دلار به کانال ۵۸ هزار تومان آغاز هفته‌ای گرم در کشور | خراسانی‌‎ها مصرف برق خود را کاهش دهند بررسی قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: صنایع نباید در اولویت قطع برق باشند ایران، رتبه ششم صادرات به تاجیکستان را دارد خودرو‌های داخلی در مشهد چند؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جدول قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی افزایش یافت + جزئیات قیمت قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | سیب زمینی کمی گران شد + جدول برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت مبلمان و معماری داخلی در مشهد از سه‌شنبه (۲ مرداد ۱۴۰۳) پژمان فر: ام‌المسائل کشور از بانک‌ها شروع می‌شود + فیلم
سرخط خبرها

۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!

  • کد خبر: ۱۹۳۵۲۸
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه در نیمه اول امسال، خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان ضرر داده اند، گفت: متاسفانه مجموعه سیاست‌های دولتی در کنار عدم همکاری بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز، واردات خودرو را معطل کرده و ضرر زیانی را به مصرف کنندگان نهایی وارد می‌آورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس حوزه خودرو گفت: این که قیمت خودرو‌های وارداتی باید کمتر از ۲۰ هزار یورو باشد و برای واردات خودرو‌هایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی محدودیت در نظر گرفته شود، دو اشتباه بزرگی است که سیاست‌گذار درخصوص خودرو‌های وارداتی در پیش گرفته است.

وی افزود: متاسفانه دولت ضوابطی برای واردات تعیین کرده تا کسانی که خودرو وارد می‌کنند با هزینه‌های بالای دولتی از جمله حقوق و عوارض گمرکی، گواهی اقساط خودروی فرسوده، حمل و نقل بین‌المللی، هزینه هلال احمر و آمبولانس و موارد بسیاری از این دست که بیش از ۱۰ مورد را شامل می‌شود، مواجه می‌شوند که این هزینه‌ها قیمت خودروی وارداتی را در رده قیمتی بالایی قرار می‌دهد.

احتشام زاد گفت: این که انتظار داشته باشیم خودروی وارداتی با تمام هزینه‌های زیادی که به واردکنندگان آن تحمیل می‌شود، در نهایت خودروی ارزانی باشد، اشتباه است؛ چراکه یا باید حقوق و عوارض دولتی کاهش پیدا کند و سرفصل‌های هزینه‌ای که در نظر گرفته شده بهبود یابد و یا این که بپذیریم امکان کاهش قیمت خودروی وارداتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، خودرو‌های وارداتی سقف قیمتی خودرو‌های داخلی را مشخص می‌کنند، به این معنا که یکی از مکانیسم‌ها برای صدور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داخلی، بالا بردن هزینه و قیمت خودرو‌های وارداتی است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در ۶ ماهه اول سال جاری، ۴۳ هزار میلیارد تومان و به عبارتی روزی ۱۸۳ میلیارد تومان بوده است؛ حال آنکه سال‌ها درباره این که مبنای این ضرر چه بوده و برای کاهش آن چه باید کرد، صحبت شده، اما به باور من، تا زمانی که خصوصی‌سازی واقعی در خودروسازی‌های بزرگ ما اتفاق نیفتد، نمی‌توان گریزی از این موضوع داشت و بالابردن قیمت خودرو‌های وارداتی، تنها راهی است که به خودرو‌های داخلی هم اجازه افزایش قیمت می‌دهد.

احتشام‌زاد درخصوص قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی قبل از سال ۹۷ و ممنوعیت واردات خودرو نیز گفت: دستورالعمل قیمت‌گذاری در سازمان حمایت وجود داشت و این سازمان دستورالعمل‌های موثر بر قیمت، سود منطقی واردکننده، هزینه گارانتی و هزینه توسعه شبکه خدمات را مشخص کرده بود.

وی تصریح کرد: قیمت خودروی وارداتی از مبنای گمرکی مشخص بوده و خودرو تنها کالایی است که امکان قاچاق آن وجود ندارد، چون مرحله به مرحله از ارگان‌های دولتی باید عبور کرده و در نهایت هم اداره پلیس است که شماره‌گذاری را انجام می‌دهد و شفاف‌ترین فرآیند را دارد.

این فعال بازار خودرو گفت: ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به بهانه کمبود ارز، تصمیم اشتباهی بود که اتخاذ شد، چراکه واردات، سهم جزئی در بازار خودروی داخلی داشت؛ اما از دو سال قبل با این ادعا که باید مدیریت ارزی در کشور صورت گیرد، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفته شده است که این باوری اشتباه بوده است، در حالیکه باید اجازه بدهند از ارز‌های آزاد متقاضیان که در خارج از کشور وجود دارد، برای واردات خودرو استفاده شود.

احتشام زاد گفت: این بهترین روش برای جذب سرمایه خارجی برای دولت است، چون دولت هزینه‌های زیادی از این خودرو‌ها خواهد گرفت و درآمد بسیاری خوبی کسب خواهد کرد؛ به خصوص واردات خودرو‌های لوکس نیز یک درآمد مادام‌العمر برای دولت دارد و سال‌ها مالکان خودرو‌های لوکس باید به دولت مالیات بپردازند.

احتشام‌زاده بیان کرد: باید بازار رقابتی همانند بازاری که در سال ۹۰ و ۹۱ وجود داشت، شکل گیرد و کسی نگرانی از قیمت‌گذاری خودروی وارداتی نداشته باشد، به دلیل این که تنوع خودرو‌های وارداتی و تولید داخلی آنقدر زیاد بود که خود فروشنده بیش از دولت نگران این بود که اگر قیمت غیرعادلانه‌ای در نظر نگیرد، رقبا سهم بازارش را بگیرند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: اصرار بر تامین ارز از کانال بانک مرکزی، واردات خودرو را معطل کرده است در حالی که می‌توان به راحتی از سرمایه‌های خارج از کشور استفاده کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->